سیدمهرداد امیرکلالی | شهرآرانیوز؛ دو روز پیش در میدان حافظ، پنج بسته مربوط به شرکتمان را که باارزش بود و قیمتشان حدود ۵۰۰ هزار تومان برآورد میشد به تاکسیهای بین شهری دادم تا در تربت حیدریه به مشتری تحویلشان دهند، اما در کمال تعجب فقط سه بسته به مشتری در مقصد تحویل داده شد. هر چه پیگیری کردیم، هیچ کس پاسخگو نبود و ضرر مالی به شرکت و خود من به عنوان کارپرداز وارد شد. چرا تحویل بار در ایستگاه سوار حافظ سامان دهی مناسبی ندارد و کالاهایی که بین شهرها ردوبدل میشود، بیمه نمیشوند. وقتی هم گم میشوند، هیچ کس جوابگو نیست.
این متن گلایه یکی از خوانندگان ماست که به ستون حرف مردم رسیده است و اتفاقا همین موضوع باعث میشود در بازدید میدانی، ساعاتی را در ایستگاه سوار حافظ بگذرانیم و از نزدیک نظاره گر مشکلاتی باشیم که برای شهروندان رخ میدهد.
ساعت ۱۱:۳۰ به میدان گاراژدارها میرسیم. در حاشیه میدان، رانندگان پیگیر و پر سرو صدا از رهگذران میپرسند که قصد رفتن به کدام شهر را دارند. جلوتر میروم و از یکی از رانندگان میپرسم قیمت ارسال بار به سبزوار چقدر است. پاسخ میدهد ۷۰ هزار تومان. از او میپرسم رسید هم لازم دارم. رسید یا فاکتوری ارائه میدهی؟ راننده در جواب میگوید: ما تاکسی ران هستیم و مردم به ما اعتماد دارند و نیازی به رسید نیست. فقط شماره تلفن همراه راننده و پلاک ماشین را به شما میدهیم که طرف مقابل بار را در مقصد تحویل بگیرد.
در گوشهای از ایستگاه سوار میایستم و نظاره گر تحویل بار هستم. یکی از رهگذران دو بسته به راننده تاکسی میدهد و راننده بدون بررسی بار و صرفا با این سؤال که چه چیزی داخل بسته است، بار را تحویل میگیرد و در صندوق عقب خودرو میگذارد. راننده دیگری به شوخی به حامل بار میگوید به همین راحتی بار را تحویل گرفتی؟ شاید محصول ممنوعهای باشد. این بار با پوشش تاکسی به آسانی به مقصد میرسد.
در همان گوشه ایستگاه سوار، کانکس تحویل بار مستقر است و برخی از مردم بار را به این کانکس تحویل میدهند. مسئولان کانکس نیز بار را برای ارسال به تاکسیها ارائه میدهند. مسئول و متصدی اصلی این کیوسک در محل حضور ندارد، اما یکی دیگر از متصدیان تحویل بار حاضر در محل درباره وضعیت تحویل بار در این کیوسک میگوید: قیمت ارسال بار توافقی است. هزینه یک بسته ممکن است ۴۰ هزار تومان و هزینه بسته دیگر شاید ۶۰ هزار تومان باشد.
او درباره اینکه آیا رسیدی به تحویل دهنده ارائه میشود یا خیر نیز میافزاید: یک رسید حاوی مشخصات راننده و شماره تماس دفتر کیوسک به ارباب رجوع داده میشود. لوازمی که به تاکسیها داده میشوند معمولا قیمت بالایی ندارند. مثلا اگر کسی بخواهد زعفران بفرستد، قبول نمیکنیم و محتویات بار داخل بسته را از ارباب رجوع میپرسیم و از محتویات بار اطلاع داریم.
با رانندگان این مکان وارد گفتگو میشویم. قاسمی، یکی از رانندگان خط تربت حیدریه، میگوید: کانکس تحویل بار، نوبت دهی منظمی ندارد و مسئولان کانکس برای تحویل بار به رانندگان هیچ نظمی ندارند و حق بسیاری از رانندگان ضایع میشود.
او ادامه میدهد: بعضی از رانندگان دو یا سه روز بار نمیگیرند و کار و کسب برخی از ما کساد است. گفته میشود خود این کانکس هم مجوز قانونی ندارد و صرفا متولیان ماهی ۱۱ میلیون تومان به سازمان پایانه مسافربری شهرداری مشهد اجاره میدهند.
سمیعی، از رانندگان خط مشهد سبزوار، بیان میکند: کانکس تحویل بار درگیر پارتی بازی است؛ به عنوان مثال از ارباب رجوع ۱۰۰ هزار تومان میگیرند و ۴۰ هزار تومان از وجه دریافتی را به راننده میدهند. مشخص نیست که بقیه پول چه میشود. چند نفر در کانکس کار میکنند، اما اصلا بارنامهای برای مشتری صادر نمیشود.
اما به دنبال روشن شدن وضعیت آشفته ایستگاه سوار حافظ به سراغ سرپرست معاونت فنی و اجرایی سازمان پایانههای مسافربری شهرداری مشهد میرویم. سعید میرسعیدی با بیان اینکه ایستگاه سوار حافظ دچار مشکلات فراوانی است، بیان میکند: بر اساس همین معضلات، شش ماه پیش طرح سامان دهی پارک سوار در دستور کار قرار گرفت و مشاور مطالعات آن را انجام داد.
او میافزاید: خودروهای شخصی در ایستگاه مسافرگیری میکنند که در طرح جدید، ورودی ایستگاه از دور میدان حافظ تغییر میکند. در دوره کرونا، حجم مسافر کاهش پیدا کرد و رانندگان تاکسی بین شهری از طریق حمل بار ارتزاق کردند و البته در قانون راهداری و حمل ونقل جادهای به آنها مجوز حمل و جابه جایی بار محدودی داده شده است.
او با اشاره به گزارشهای مردمی ۱۳۷ میگوید: دیده شده که گاهی بار تحویل داده شده به تاکسیها گم یا رفتارهای غیرحرفهای انجام شده است. همه این موارد نارضایتیهایی ایجاد کرده است که امیدواریم با اجرای طرح جدید برطرف شود.
میرسعیدی اظهار میکند: هزینه هجده و نیم میلیاردتومانی برای طرح جدید سامان دهی پیش بینی شده است که ان شاءا... تا یک ماه ونیم آینده عملیات عمرانی آن آغاز میشود. مشکلات فعلی با استقرار غرفه تحویل بار در ساختمان پارک سوار برطرف خواهد شد.
میرسعیدی در توصیف این طرح جدید بیان میکند: در ساختمان ایستگاه سوار همه امکانات تعبیه خواهد شد و رفاه حال مسافران را تأمین خواهد کرد.
سرپرست معاونت فنی و اجرایی سازمان پایانههای مسافربری شهرداری مشهد درباره انتقادات رانندگان از کانکس تحویل بار بیان میکند: این کانکس حدود یک ماه و نیم پیش برای سامان دهی وضع نامطلوب باربری ایجاد شد و شرایط از آن وضع نامنظم خارج شد. برخی از افرادی که با این کانکس تحویل بار مخالف هستند، رانندگان شخصی هستند که تا الان هر کاری دلشان میخواسته است، انجام میداده اند و طبیعتا ناراضی هستند. البته سامان دهی همیشه با مقاومت همراه است.
میرسعیدی خاطرنشان میکند: نصب کانکس تحویل بار یک گام جلوتر از وضعیت سابق است و اکنون معلوم است بار به کدام تاکسی تحویل داده میشود و مشخصات رهگیری و پاسخگویی وجود دارد. همچنین برگه پرینت شدهای از تحویل بار نیز به ارباب رجوع داده میشود. اینکه رسیدی از تحویل بار به مشتری داده نمیشود، صحت ندارد.